"Mijn doel is niet om leerlingen op te voeden richting duurzaamheid, maar om ze erbij te betrekken en om met ze te verbinden rondom deze thema’s"

Duurzaam onderwijs

Als gastdocent, projectleider en ontwikkelaar van duurzame lesprogramma’s heb ik de afgelopen jaren op meer dan 25 middelbare scholen door het hele land onderwijs gegeven over zwerfaval, plastic soep en circulaire economie. Waar ik voor waak is dat duurzaam onderwijs het volgende lesje is dat middelbare scholieren moeten leren. Ik wil er vooral leuk onderwijs van maken. Dit zijn belangrijke kenmerken van mijn aanpak van duurzaam onderwijs:

  • Laten zien van inspirerende voorbeelden.
  • Aansluiten op de belevingswereld van leerlingen en studenten.
  • Zoveel mogelijk werken met praktijkopdrachten, gegeven door duurzame bedrijven.
  • Een beroep doen op de eigen creativiteit en oplossingen van leerlingen.
  • Werken met uiteenlopende werkvormen, variatie in het lesprogramma.
  • Aangeven van het beroepsperspectief; welke leuke, aparte beroepen er zijn.
  • Open voor de klas staan, ook richting lastige leerlingen met eigenwijze meningen.
  • Aanbieden van verschillende invalshoeken zodat leerlingen een eigen mening kunnen vormen.

Het mooist vind ik het als ik circulaire economie, zwerfafval, plastic soep kan verbinden met thema’s als bio-diversiteit, klimaat, economie, politiek en veranderkunde. Ik ben aangesloten bij de coöperatie Leren voor Morgen en werk in de onderwijsprojecten veelvuldig samen met Stichting Technotrend.

Van 2002 – 2008 stond ik als docent bedrijfskunde voor de klas in het HBO.

© Hart en Hoofd 2020